Trivsel, energi og overskud


Har du også brug for mere energi og overskud i din hverdag? – så læs med her!

 

 

Søvn

Hvis man i længere perioder får for lidt søvn, eller hvis søvnen er præget af uro, kan man opleve symptomer som koncentrations- og hukommelsesbesvær, irritabilitet og stress. Gode sovevaner og tilstrækkelig søvn er forudsætningen for, at vi mennesker kan fungere optimalt. Voksne har brug for mindst seks til otte timers søvn – og nogen helt op til ti timers søvn i døgnet! Hvis du lider af søvnproblemer, kan de oftest afhjælpes ved hjælp af planlægning, ændring af sovevaner – og lidt tålmodighed. Forsøg så vidt det er muligt at have faste sengetider. Stå op på samme tid hver dag, også på fridage - det styrker kroppens indre ur. Læs mere om søvnproblemer under symptomer.

 

Blodsukker

Slik og søde sager kan give et hurtigt energi-kick. Men det er en rigtig dårlig vane, at forsøge at bekæmpe trætheden med slik og sukker. Når du spiser sødt suser blodsukkeret i vejret, hvilket giver en kortvarig følelse at psykisk velvære og overskud. Men herefter falder det til et så lavt niveau, at det resulterer i træthed og manglende koncentration.
Rådet er at holde sit blodsukker så stabilt som overhovedet muligt ved at spise mange små måltider og holde sig fra ”hurtige kulhydrater”. Vælg i stedet fødevarer med et højt indhold at kostfibre og proteiner.

 

Kosten

Spiser du varieret?

En forudsætning for at være frisk og rask er, at kroppen får tilført de nødvendige næringsstoffer, cellerne har brug for, for at fungere. Spiser du varieret og følger de ”8 kostråd” fra fødevarestyrelsen, kan det ikke gå helt galt. I særtilfælde kan det være en nødvendighed at supplere med en multivitamin- og mineraltablet eller fiskeoliekapsel, for at være sikker på, at dit behov for vitaminer og mineraler dækkes. Hvis du er sund og rask og spiser efter de 8 kostråd, er det ikke nødvendigt med ekstra indtag af kosttilskud.

 

Væske

En meget almindelig årsag til træthed er væskemangel. Dehydrering virker sløvende på din mentale koncentrationsevne og reaktionstid. Føler du dig sløv og ukoncentreret og har måske hovedpine, så tank op med et glas vand eller to - der er store chancer for, at det hjælper. Drik mindst 1,5 liter væske pr. dag. Husk at kaffe, te og alkohol er vanddrivende og derfor ikke tæller ind under væske.

 

Motion

Noget af det der bedst forebygger træthed, er motion. Du behøver hverken kort til fitness-center eller nyt træningstøj for at få den daglige motion. Tag cyklen i stedet for bilen, lad bilen stå og gå på indkøb og tag trappen i stedet for elevatoren. Gå en tur i frokostpausen, her får du rørt dig, får frisk luft og tid til at tænke på noget andet.

 

Time-out

En ny god vane kan være at tillade dig selv ti minutters pause nogle gange om dagen. Pausen skal bruges til at tænke på noget andet, end det du lige er i gang med, få slappet af i kroppen og få samlet dig.

 

Frisk luft

Frisk luft og lys er vigtige ingredienser for at få en hverdag med mere overskud og energi. Når du trækker den friske luft dybt ind, kan du næsten mærke virkningen øjeblikkeligt. Du kan fx gå dig en tur, så får du både motion, frisk luft og sollys.

 

Vaner

Overvej dine daglige rutiner og vaner. Du har måske flere, som du ind i mellem har tænkt, du gerne vil ændre. Måske har du bare ikke lige haft overskud til at gøre noget ved dem.

Planlæg dig ud af det! List de vaner du gerne vil have ændret op og lav en dag-til-dag plan over hvordan du kunne forestille dig nye, gode vaner indgik i din hverdag. Beslut dig for at droppe en dårlig vane og erstat den med en god.

 

Oplevelser
Hvornår har du sidst følt dig inspireret og begejstret? Nogen gange kan kedsomhed, mangel på udfordringer og oplevelser føre til dvaskhed og træthed. Prøv noget nyt!

 

Kan du sige fra?

Man kan godt blive rigtig træt og trist af at blive taget for givet. At tage styringen og sørge for at få sagt fra, kan have en øjeblikkelig befriende effekt, og vil, hvis man er konsekvent, øge energiniveauet og give overskud i hverdagen. Sig fra uden undskyldninger og lange forklaringer. Det vigtige er, at du mærker dit ”Nej tak”, at du står ved dig selv, dine grænser og hvad der er godt for dig. Dog kan man dog ikke komme udenom at skulle hjælpe en gang imellem.

 

Tænk positivt!

Tænk positivt, og værdsæt de gode ting i livet. Start ugen med at minde dig selv om de gode ting der er i vente i ugens løb (Er der mangel på gode ting, så planlæg nogle!). Sørg for, at du hver dag foretager dig mindst én ting, som du er meget glad for – husk det kan selv være de helt små ting i livet!

    

Besøg klinik La Mano og få hjælp til at få mere energi og overskud i din hverdag!